loading

Ugdymas

Ugdymo aplinka

Esame darželis, kuriantis savitas vertybes, turintis kūrybinės raiškos stilių, vaikų ugdyme taikantis meno metodą.

Ugdome žaisdami, todėl darželyje gausu žaislų, žaidimų, ugdymo priemonių;

Ugdome daile, todėl darželyje įkurta dailės studija, kurioje gausu kūrybinių priemonių suplanuotai ir spontaniškai vaikų veiklai;

Ugdome muzika, todėl sukaupta didelė gausa muzikos instrumentų, muzikinių įrašų, muzikinės improvizacijoms naudojamos įvairios muzikinės ir nemuzikinės priemonės, buities daiktai;

Ugdome teatru, todėl aplinka nuolat kinta, kuriama čia ir dabar;

Ugdome šokiu, todėl salėje pakankamai erdvės išraiškos šokio užsiėmimams. Kūrybinei išraiškai naudojami kaspinai, audiniai, netradicinės priemonės.

  • Darželio ugdymo aplinka įrengta taip, kad vaikai gerai jaustųsi, būtų laisvi, kūrybiški;
  • Grupių erdvėse ir visoje darželio aplinkoje gausu vaikų kūrybinės veiklos darbų;
  • Grupių aplinkoje įkurtos vaikų bibliotekos, erdvės meninėms veikloms, vaidmeniniams, statybiniams žaidimams, matematikai, pažinimui, kalbai, konstravimui, gamtotyrai;
  • Vaikų žaislai, žaidimai, ugdymo priemonės yra saugios, patrauklios, estetiškos;
  • Baldai išdėstyti taip, kad vaikai galėtų laisvai ir saugiai judėti, veikti savarankiškai, grupele, porose visa grupe;
  • Įsigyti vaikų kūrybiškumą ugdantys šviesos stalai ir dėžės;
  • Priešmokyklinėje grupėje įrengta išmani lenta;
  • Kokybiškam ugdymui įrengta salė, dailės studija, sporto salė, logopedės, psichologės kabinetai;
  • Aktyviai vaikų veiklai sukurta lauko aplinka: įrengta sporto, saugaus eismo aikštelės, „Kneipo“ takas, po sporto priemonėmis paklota saugi akrilinė danga, sportavimo ir žaidimų įrenginiai, smėlio dėžės.
  • Įrengti modernūs ir ilgaamžiai lauko muzikos instrumentai;
  • Vaikų saugumą užtikrina tvora, įrengta automobilių stovėjimo aikštelė;

Vaikų ugdymo aplinka turtinama, atnaujinama, keičiama atliepiant vaikų ir pedagogų poreikius.

Vaiko pasiekimų vertinimas yra nuolatinis informacijos kaupimas apie įgyjamus vaiko gebėjimus, ugdymosi pasiekimus, daromą pažangą. Vertindami siekiame pažinti vaiką, išsiaiškinti jo poreikius ir galimybes. Apie daromą pažangą ir problemas informuojame tėvus.

Grupės vaikų pasiekimai, laimėjimai aptariami mokytojų tarybos pasitarimuose, grupės tėvų susirinkimuose. Apie konkretaus vaiko įgyjamus gebėjimus ir problemas kalbamasi su tėvais individualiai. Pagrindinės vaiko pasiekimų vertintojos yra grupių mokytojos. Jų informaciją apie vaikus papildo korekcijos specialistės ir meno pedagogės.

Vaikui pradėjus lankyti įstaigą, išsiaiškinami tėvų lūkesčiai, jų nuomonė apie vaiko gebėjimus, polinkius, pomėgius, norus. Tėvai užpildo anketas.

Įgyjami vaiko gebėjimai vertinami nuolat stebint jį ugdymo procese. Vaiko ugdymosi pasiekimai kaupiami Vaiko aplanke. Jame talpinama auklėtojų užrašyta vaikų žodinė kūryba, žodžiai naujadarai, vaikų kūrybos knygelės, užduotėlės rankai lavinti, dailės darbai, gyvenimo darželyje nuotraukos, konkursuose, festivaliuose laimėti diplomai.

Vaikui  pereinant į priešmokyklinio ugdymo grupę aplankas perduodamas priešmokyklinio ugdymo pedagogei. Aplankas kaupiamas toliau ir atiduodamas šeimai, kai vaikas išeina į mokyklą.

Ikimokyklinio amžiaus vaikai ugdomi vadovaujantis Menų darželio „Etiudas” ikimokyklinio ugdymo programa.

Ikimokyklinio amžiaus vaikų pasiekimai fiksuojami elektroniniame dienyne Mūsų Darželis. Du kartus metuose grupių auklėtojos įvertina kiekvieno vaiko gebėjimus pagal Ikimokyklinio vaikų ugdymo programoje numatytas devynias ugdymo sritis. Pirmas įvertinimas atliekamas rugsėjo mėnesį. Jo metu išsiaiškinami vaiko gebėjimai, patirtis, individualūs ypatumai. Numatomi vaikų ugdymo prioritetai, kryptys, būdai, individualizavimo, paramos formos. Antrojo įvertinimo metu – gegužės mėnesį nustatoma individuali kiekvieno vaiko pažanga, pasiekta per mokslo metus. Analizuodama šiuos duomenis pedagogė planuoja vaikų ugdymo procesą visai grupei, grupelėse, individualiai. Mokslo metų pabaigoje sudaroma bendra darželio vaikų pasiekimų ir pažangos įvertinimo suvestinė. Išvados pateikiamos mokytojų tarybos pasitarime, nurodant bendrą darželio vaikų ugdymosi pasiekimų ir pažangos būklę, išryškėjusius pasiekimus ir tobulintinas sritis.

Priešmokyklinis ugdymas vykdomas pagal Priešmokyklinio ugdymo bendrąją programą (2022).

Ugdomos šios kompetencijos: komunikavimo, kultūrinė, kūrybiškumo, pažinimo, pilietiškumo, skaitmeninė ir socialinė, emocinė ir sveikos gyvensenos. Visos kompetencijos tarpusavyje susijusios, jos ugdomos integraliai. Programoje išskirtos 6 ugdymosi sritys: gamtamokslinis ugdymas, kalbinis ugdymas, matematinis ugdymas, meninis ugdymas, visuomeninis ugdymas, sveikatos ir fizinis ugdymas. Visos ugdymosi sritys yra lygiavertės ir ugdomos integraliai su kompetencijomis. Programa siekiama atliepti 5–6 metų vaikų interesus, puoselėti jų gerovę ir tenkinti kiekvieno vaiko individualius, savitus poreikius bei galimybes. Įgyvendinant programą svarbi vaikų žaidybinė, patyriminė veikla, atradimų džiaugsmo ir natūralaus smalsumo apie supantį pasaulį puoselėjimas, nes taip sudaromos sąlygos vaikams ugdytis programoje numatytas kompetencijas.

Priešmokyklinio amžiaus vaikų pasiekimai vertinami pagal menų darželio „Etiudas“ sukurtą priešmokyklinio amžiaus vaikų vertinimo metodiką. Pirmas įvertinimas atliekamas rugsėjo mėnesį. Jo metu išsiaiškinami priešmokyklinio amžiaus vaikų gebėjimai, patirtis, individualūs ypatumai. Numatomi vaikų ugdymo prioritetai, kryptys, būdai, individualizavimo, paramos formos. Antrojo įvertinimo metu – gegužės mėnesį nustatoma individuali kiekvieno vaiko pažanga, pasiekta per mokslo metus. Pasiekimų vertinimas skirtas padėti vaikui augti, tobulėti, bręsti, sėkmingai pasirengti mokymuisi mokykloje. Kompetencijų įvertinimas grindžiamas ilgalaikiu vaiko stebėjimu ir informacijos iš įvairių šaltinių kaupimu bei apibendrinimu. Vaiko daroma pažanga yra vertinama nuolat, pasirenkant vertinimo būdus ir metodus: stebėjimą, pokalbį, diskusiją, dailės darbų aprašą ir veiklos analizę. Vertinimo išvados pateikiamos aprašomuoju būdu – trumpais komentarais, nusakančiais, kokios yra stipriosios vaiko pusės, kas pasiekta, kokių dar yra sunkumų ir kas siektina. Numatoma vaiko ugdymo ir ugdymosi perspektyva, tikslingai naudojant informaciją apie vaiko pasiekimus ir daromą pažangą darbui su šeima, kitais ugdymo proceso dalyviais. Vaikų pasiekimai ir pažanga aptariama individualiai su tėvais (globėjais), ne rečiau kaip 2 kartus per metus (rugsėjo/spalio mėn. ir gegužės mėn.).

Labas rytas, darželi!

Vaikų priėmimas, pokalbiai su šeima, ramūs vaikų žaidimai, individuali veikla

7.00–8.30

Pasiruošimas pusryčiams, pusryčiai

8.30–9.00

Veikla grupėje: ryto ratas, vaikų pasirinkta ar pedagogo pasiūlyta individuali, grupelių ar visos grupės ugdomoji veikla

9.00–11.00

Meno pedagogų veiklos, korekcijos specialistų užsiėmimai (pagal tvarkaraštį)
Pasivaikščiojimai, veikla lauke: vaikų žaidimai, gamtos reiškinių stebėjimas, išvykos ir kt.

11.00–12.00

Sugrįžimas iš pasivaikščiojimo, pasiruošimas pietums, pietūs

12.00–12.30

Pasiruošimas miegui, miegas

12.30–15.00

Kėlimasis, savarankiška kūrybinė vaikų veikla, individuali veikla su vaikais

15.00–15.30

Vakarienė

16.00-16.30

Dalijimasis dienos įspūdžiais, nuveiktų darbų aptarimas, planai rytdienai

Veikla lauke

16.30–17.00

Viso gero, darželi!

17.00–19.00

Įgyvendinama tarptautinės programa „Zipio draugai“.

Tikslas – padėti 5–7 metų vaikams įgyti socialinių bei emocinių sunkumų įveikimo gebėjimų, siekiant geresnės vaikų emocinės savijautos.

Programa „Zipio draugai“ moko vaikus, kaip įveikti kasdienius emocinius sunkumus: atstūmimą, vienatvę, patyčias ar priekabiavimą, sunkius pokyčius. Padeda suvokti ir skatina kalbėti apie savo jausmus, ieškoti būdų su tais jausmais susitvarkyti. Moko vaikus empatijos, susirasti draugų, kreiptis paramos ir ją priimti bei padėti aplinkiniams. Padeda ne tik nesileisti būti patyčių aukomis,  bet ir patiems netapti priekabiautojais.

Programa padeda pedagogams tobulinti darbe reikalingas socialinę, socioedukacinę bei mokinių motyvavimo ir paramos jiems kompetencijas.

 

Menų darželio grupėse yra 210 vietų.

Grupės pavadinimas Vietų skaičius
Ikimokyklinė „Saulutės“  (ankstyvojo amžiaus) grupė 15
Ikimokyklinė „Bitutės“ grupė 20
Ikimokyklinė „Boružėlės“ grupė 20
Ikimokyklinė „Ąžuoliukų“ grupė 20
Ikimokyklinė  „Žirniukų“ (ankstyvojo amžiaus) grupė 15
Ikimokyklinė „Šaltinėlio“ grupė 20
Ikimokyklinė „Pelėdžiukų“ grupė 20
Ikimokyklinė „Riešutėlių”  grupė 20
Ikimokyklinė „Gintarėlio“ grupė 20
Priešmokyklinė „Varpelio“ grupė 20
Priešmokyklinė „Kregždutės “ grupė 20

Vaikų ugdymo medžiagą, pasiekimų vertinimą rasite el. dienyne  www.musudarzelis.lt

Pedagogai su vaikais ir tėvais bendraus,  „massenger” ar „facebook” paskyrose, el.paštu, telefonu.

Švietimo pagalbos specialistai rengs užduotis vaikams, konsultuos tėvus.

Pedagogai ir specialistai dalinsis vaikų ugdymo medžiaga, vaikų pasiekimais uždaroje įstaigos darbuotojų „facebook“ grupėje ir el. dienyne meniu punkte ,,Bendri dokumentai“.

Nuotolinio ugdymo organizavimo tvarkos aprašas 2020-03-25

Vaikų ugdymas ir priežiūros tvarkos aprašas nuo gegužės 18 d.

Meno metodas

 Dr. Rimanta Adomaitienė

Straipsnyje nagrinėjama literatūra ir informacija internete apie meno metodą. Aiškinamasi, koks dėmesys meno metodui skiriamas pedagogikoje, edukologijoje. Apibrėžiama, kas yra meno metodas.

Meno metodo paieškos pedagogikoje

Informacijos internete (ir lietuvių, ir anglų kalba) apie meno metodą pedagogikoje labai mažai.

Geografijos mokytoja Aurelija Šviežikienė (2000 m.) pateikia 6 kl. geografijos pamokos planą Pasaulio ugnikalniai“, kuriame nurodo ugdymo metodus, taikomus pamokoje, tarp jų yra ir meno metodas. Mokytoja taiko šiuos metodus: darbo grupėse (2-3 mokiniai dirba prie kompiuterio) ir bendradarbiavimo metodas, situacijų analizės metodas (nuotraukų, žemėlapių, schemų analizė), tarpusavio pagalbos metodas (stebėdami vaizdus, mokiniai tarpusavyje aiškinasi, ką mato), meno metodas (nuotraukos, piešiniai), diskusijų metodas (18).

Internete anglų kalba pateiktas religinio ugdymo planas, kur minimas dramos ir meno metodas (7).

Tai, kaip tekste naudojama meno metodo sąvoka, rodo, kad nepakankamai gilinamasi į meno ir metodo apibrėžimus: nuotraukos minimos situacijos analizės ir meno metodo paaiškinime, drama nepriskiriama menui.

Psichologinėje literatūroje apibūdinant kūrybiškumo ugdymo metodus išvardyti šie metodai: drama, analogijų, metaforiniai, paradigminiai žaidimai, pasakų kūrimas, projektų kūrimas mažose grupelėse, intuicijos lavinimas (Grakauskaitė-Karkockienė D., 2003, p. 164-167). Atskirai rašoma apie kūrybinių galių stimuliavimą aktyvinant vaiko fantaziją (Ten pat, p. 184) bei  apie kūrybinės vaizduotės lavinimo programą (Ten pat, p. 204-218). Akivaizdu, kad yra taikomas meno metodas. Tai rodo sąvokos drama, analogija, metafora, pasakos, intuicija, fantazija, vaizduotė. Tačiau tai nėra sisteminama ir įvardijama kaip meno metodas.

Edukologinėse knygose apibūdinant aktyviuosius mokymo metodus meno metodas dažniausiai nėra minimas. Pvz., pateikta 10 aktyviųjų mokymo metodų: įtraukianti paskaita, klausimų pateikimas, klasės diskusija, diskusija mažose grupelėse, svarbus įvykis, atvejo analizė, skaitymas, minčių lietus, mokinių interviu ir grupės pranešimas (P. Freire, 1998). Pateiktieji metodai nukreipti proto veiklos skatinimui. Jais nesiekiama lavinti jausmus ar emocinį intelektą, kuris tiesiogiai susijęs su meniniu pasaulio pažinimu.

Meno metodas kaip terapija

Daugiausia informacijos apie meno metodą yra tinklapyje apie Švedijoje esantį vaikų centrą „Oazė“ (3), kuris įsteigtas 1991 m. ir kur dirbamas socialinis darbas su vaikais ir šeimomis taikant meno metodą. Jo kūrėjas – Arnoldas P. Goldsteinas.

Su vaikais ir šeimomis dirba socialiniai darbuotojai, psichiatrai, psichologai, medikai, pedagogai – iš viso 80 darbuotojų. Visi jie taiko meno metodą.

Nuo 1997 m. „Oazė“ bendradarbiauja su metodo kūrėju Arnoldu P. Goldsteinu, su tarptautiniu Meno centru ICART. Organizuojamos konferencijos.

„Oazėje“ vaikas yra dėmesio centre. Čia užtikrinama kokybiška vaikų priežiūra, kompetentingos socialinės paslaugos diagnozuojant ir koreguojant vaikų ir šeimų socialinę sveikatą. Socialinė pagalba yra kompleksiška, integruota.

Socialinių įgūdžių lavinimas susideda iš 50 skirtingų socialinių įgūdžių, kurie yra lavinami kartą per savaitę ir kasdieninėj veikloj keletą kartų per dieną. Socialinių įgūdžių lavinimas „Oazėje“ naudingas visiems. Tai gerina darbuotojų ir klientų bendravimą (3).

Apžvelgus vaikų centro „Oazė“ darbo patirtį, galima teigti, kad kvalifikuotai taikomas meno metodas socialiniame, psichologiniame, pedagoginiame darbe. Čia menas suprantamas kaip terapija.

Plati meno metodo samprata pedagogikoje

Pedagoginėje literatūroje rašoma apie meną mokyti. Čia minimas praktinis arba instrumentinis meno pobūdis. R. I. Arends atkreipia dėmesį į moksliškai pagrįstą mokymo meną, kai, kai kurių mokymo, kaip ir daugumos žmogaus veiklos formų, aspektų vien mokslinės žinios negali susisteminti arba reguliuoti. Priešingai, jie pareina nuo sudėtingų individualių sprendimų, grindžiamų asmenine patirtimi (Arends R. I., 1998, p. 19). Čia cituojamas N. Gage (1984), kuris teigia, jog mokymo menas – tai instrumentinis arba praktinis menas, o ne tikrasis menas, siekiantis kurti vien grožį sau. „Mokymo menas yra tai, kas nukrypsta nuo nurodymų, formulių, algoritmų. Čia reikia improvizuoti, būti spontaniškiems, mokėti suvaldyti galybę dalykų, susijusių su forma, tempu, ritmu ir žinoti tinkamiausius būdus. O tai yra taip sudėtinga, netgi kompiuterių iš esmės neįveikiama, lygiai kaip kad jiems nepasiekiama tai, ką mama veikia su savo penkiamečiu, arba tai, ką įsimylėjėlis sako savo mylimajai“(Arends R. I., 1998, p. 19).  Mokymo menas apibūdinamas žodžiais spontaniškumas, tempas, ritmas. Pabrėžiama, kad tokį metodą geba taikyti patyrę, kvalifikuoti pedagogai (Arends R. I., 1998, p. 19).

Atsižvelgiant į praktinį meno pobūdį, juo vadovaujamasi pedagoginėje praktikoje ir ši patirtis įvardijama mokymo menu.

Meno metodas pedagogikoje gali būti suprantamas kaip vaikų mokymas gyventi. Juo vadovaujasi Valdorfo mokykla (Clouder Ch., 2001). Šio meno pamatas – vaiko raidos dėsningumai. Mokytojas turi padėti vaikams gyvai bendrauti su tuo, ko mokoma. Pirmiausia vaikas suvokia pasaulį pojūčiais ir jausmais, o vėliau – sąmoningai suprasdamas. Meninė ugdymo proceso struktūra ne mažiau svarbi nei jo turinys. Gerai organizuota vaikų veikla – tai meno kūrinys. Mokytojo sužadinta meilė siekti gėrio, grožio, tiesos lydės vaikus visą gyvenimą. Kaip to pasiekti? Norint tinkamai ugdyti vaikus reikia ne tik rūpestingai rengtis, bet ir drąsiai viską keisti, prisitaikant prie vaikų poreikių. Mokytojas privalo ne tik puikiai suvokti ko jis siekai ugdydamas vaikus, bet ir įkvepiančiai, gyvai su jais bendrauti. Nors meninio ugdymo reikšmę yra atskleidęs Platonas, pripažino garsios asmenybės, kaip Fridrichas Šileris (Schiller), Martinas Buberis, tačiau iki šiol pedagogikoje tam skiriama mažai dėmesio. Platonas teigė, kad sielos harmoniją ir moralines savybes apsprendžia estetiniai jausmai. Grožis tampa vaiko sielos džiaugsmu, teikia peno, daro jį gerą ir kilnų.

Estetinė aplinka veikia vaiką ir yra reikšminga jo gyvenimo dalis. Kabantys paveikslai, pastato išorės ir vidaus apdailos spalvos, baldų išdėstymas, piešiniai, užrašai ant sienų, mokytojo laikysena, kalba, judesiai, humoro bei rimties dermė – visa tai estetiškumo požymiai. Vaikai mato, pastebi, įsidėmi. Jiems įtakos turi ne tiek tai, ką mes kalbame, kiek įspūdžių visuma. Todėl vaikų veiklą turime organizuoti labai atsakingai. Ją reikia kurti kartu su vaikais. Tai pasiekti nėra lengva, bet pedagogas, patyręs šio proceso sėkmę, suvokia estetiškumo svarbą. Reikia nepamiršti, kad vaikai iš prigimties yra menininkai, nuolat tobulinantys savo gebėjimus, jei yra tam palankios sąlygos.

Naujas mąstymas pedagogikoje, kaip teigia Valdorfo pedagogikos atstovai (Clouder Ch., 2001, p. 35), turi remtis dorovingumo idėja. Jie teigia, kad pasaulis vaikui pirmiausia yra geras (ikimokyklinis amžius – iki 7 m. suvokiama pojūčiais aktyviai veikiant), vėliau – gražus (jaunesnysis mokyklinis amžius – 7-14 m. vyrauja jausmai ir emocijos), ir tik paauglystėje (14-21 m. suvokiama mąstant) – pasaulis teisingas. Taigi pats pasaulis yra meno kūrinys. Skatinant vaiko siekius, reikia naujo ugdymo meno, išlaikančio pusiausvyrą tarp pagarbos žmogiškumui ir naujų technologijų aplinkos.

Rimtą požiūrį į meną, jo taikymą pedagogikoje išreiškia Valdorfo pedagogikos atstovai. Jie išsamiai atskleidžia ir meno metodo sampratą, t. y. vaikų mokymą gyventi.

Meno metodas ne pedagogikoje

Informacijos internete lietuvių kalba šiuo klausimu nedaug.

Rašoma apie Lietuvos mokslinę konferenciją „Sportas mene ir menas būti sportininku“. 2004 11 11 (11).  Pateikiama labai plačiai suprantama teisininkų informacija apie meno metodo taikymą apskaitoje (1). „Apskaitos menas“ – tai:

  • operatyviai pateikiama visa teisinė informacija mokesčių, darbo santykių, ES mokesčių teisės, apskaitos standartų ir vadybos apskaitos temomis;
  • nepriklausomų specialistų bei VMI parengti teisės aktų komentarai ir atsakymai į praktikoje kylančius klausimus, kad Jūs, nenusižengdami įstatymams, sumokėtumėte kuo mažiau mokesčių;
  • profesionalų straipsniai Jums aktualiomis temomis (1).

Apibendrinama taip: „meistriškas gebėjimas nepasimesti nuolat besikeičiančioje teisinėje bazėje, suprasti ir taikyti abstrakčias, kartais itin lakoniškas teisės normas ir tinkamai tvarkyti apskaitą yra menas“ (1, paryškinta R. M.).

Anglų kalba pateikus užklausą „art method“, informacijos galima rasti gana daug. Čia meno metodas suprantamas labai konkrečiai. Meno metodas įvardijamas kalbant apie gėlių (17), lėktuvų (4) piešimą, retušuojant, restauruojant fotografijas (16). Rašoma apie naują meno metodą pinigų gamyboje (14).

Meno metodas, taip jį ir įvardijant, plačiai taikomas įvairiose žmogaus veiklos srityse. Išreiškiama siaura meno metodo samprata, pvz., piešiant, retušuojant, arba meno metodas suprantamas plačiai – pvz., kaip gebėjimas „nepasimesti nuolat besikeičiančioje teisinėje bazėje“.

Apibrėžimai

 Apžvelgsime meno ir metodo apibrėžimus lietuvių kalbos žodyne.

Pirmasis meno apibūdinimas akcentuoja tam tikrą žmogaus veiklos sritį ir jos rezultatus. Menas – kūrybinis tikrovės perteikimas vaizdais: antikinis, klasikinis, modernusis m.; realistinis, abstraktusis m. Muzika yra garsų m. ~o metodas. ~o saviveikla. ~o mokykla (Dabartinės lietuvių kalbos žodynas, 2000). Neretai sąvoka menas sutapatinama su meno šaka daile. Menas – dailė (Lyberis A. Sinonimų žodynas).

Antrasis sąvokos menas apibūdinimas ryškina kokybinį žmogaus veikos požymį meistriškumą. Menas – meistriškas mokėjimas: Kalbėjimo m. M. vadovauti (Dabartinės lietuvių kalbos žodynas, 2000). Šiam meno apibrėžimui artimi ir kiti pedagogikos, psichologijos atstovų meno apibūdinimai. Gebėjimas remtis filosofiniais dėsningumais, kūrybiškai naudotis didaktikos, psichologijos, pedagogikos žiniomis yra menas (Clouder Ch., 2001, p. 35). Tai, kokius metodus taikome, ir kaip juos taikome, yra menas (Murphy J., 2004, p. 101).

Išsiaškinsime sąvokos metodas apibrėžimus. Ir sinonimų, ir lietuvių kalbos žodynuose pabrėžiama, kad tai yra būdas. Metodas – būdas (Lyberis A. Sinonimų žodynas). Metodas – pažinimo, tyrinėjimo būdas: mokslo, kūrybos m. Eksperimentinis m., lyginamasis m.; veikimo būdas: mokymo, gamybos m. Tobulinti darbo ~us (Dabartinės lietuvių kalbos žodynas, 2000). Sąvoka metodas pedagogikoje apibrėžiama plačiau. Metodas – sistema veiksmų būdų tikslui pasiekti. Naudojamasi įvairiomis priemonėmis ir veiksmais pasirinktam tikslui pasiekti. Iš čia metodo struktūra: 1) tikslas, 2) priemonės tikslui realizuoti, 3) veiksmų būdai (L. Jovaiša, 1993, p. 116).

Vadovaujantis meno ir metodo apibrėžimais, išsamiu L. Jovaišos pateiktu metodo apibūdinimu galima formuluoti meno metodo sampratą pedagogikoje. Meno metodas – meninės raiškos būdų sistema, kai yra naudojamos įvairios meno priemonės ir veiksmai, siekiant visuminio vaikų ugdymo tikslo.

Meninis pasaulio pažinimo būdas

Aptarus meno ir metodo sąvokų apibrėžimus ir jų sąveiką svarbu įsigilinti, kas yra meninis pasaulio pažinimo būdas, kokie jo ypatumai.

Meninis pasaulio pažinimo būdas susijęs su dešiniojo žmogaus smegenų pusrutulio veikla, kuriai būdingas iracionalumas, pasąmonės veiksmai. (Iracionalus –  lot. irationalis – neprotingas], protu nesuvokiamas, neišreiškiamas logikos sąvokomis ir sprendimais. Tarptautinių žodžių žodynas, 1985, p. 220).

Vadovaujantis N. Bižys, G. Linkaityte ir A. Valiuškevičiūte (1996) galima išskirti tokius meninio pasaulio pažinimo ypatumus.

Dešinysis smegenų pusrutulis tarytum pats savaime surenka visuminį pasaulio paveikslą. Jis:

  • veikia ne sąvokomis, o vaizdiniais, reginiais, nuojautomis, nuovokomis;
  • veikia bendrybėmis, o ne dalimis;
  • yra kūno kalbos, judesių, fizinio aktyvumo šaltinis;
  • atsimena ne epizodus, o įvykių, daiktų, žmonių visumą;
  • jaučia spalvą, formą, organizuoja kūrybinius išgyvenimus;
  • linkęs į žaidimus, spontaniškumą.

           Svarbiausi meninio pasaulio pažinimo įrankiai:

  • jausmai, emocijos;
  • intuicija, (intuityvus mąstymas);
  • dvasinė rega, klausa, kiti pojūčiai.

Dešiniojo smegenų pusrutulio veiklai būdinga:

  • užfiksuoti tai, kas svarbiausia;
  • suvokti bendrąsias sąvokas;
  • vaizdinių, nuojautų, emocijų raiška;
  • visumiškumas, integravimas, sintezė;
  • naujų idėjų kėlimas;
  • laisvas, kūrybiškas, taisyklių nevaržomas veikimas, improvizacija;
  • informacija daugiareikšmė (ne vienodai suprantama, ne visuomet perteikiama žodžiais);
  • kokybinis vertinimas.

Kai tobulinama dešiniojo smegenų pusrutulio veikla įgyjami įgūdžiai:

  •      intuicijos: įsiklausymo į save, abejojimo, idėjų kėlimo, prognozavimo, eksperimentavimo, integravimo, ieškojimo pagal tikimybę, rizikavimo;
  •      kūrybiškumo: įsiklausymo į kitus, ryšių užmezgimo, minties pajautimo (pagavimo) bei perteikimo, emocijų, jausmų išreiškimo, emocionalaus pasirinkimo, nežodinės raiškos, estetiškumo, etiškumo.

Ištobulinta dešiniojo smegenų pusrutulio veikla būdinga menininkams (dailininkams, muzikantams, poetams, aktoriams ir kt.), pedagogams.

Apibendrinus meninio pasaulio pažinimo ypatumus meno metodą pedagogikoje būtų galima įvardyti: meno metodas – vadovavimasis meniniu pasaulio pažinimo būdu organizuojant vaikų ugdymą.

Išvados

  1. Pedagoginėje ir psichologinėje literatūroje minimas meno metodas, pedagoginėje praktikoje yra taikomos meno priemonės, tačiau nepakankamai gilinamasi į meno ir metodo apibrėžimus. Tai nėra sisteminama. Edukologijoje apibūdinant aktyviuosius mokymo metodus meno metodas dažniausiai nėra minimas.
  2. Suprantant meną kaip terapiją, kvalifikuotai taikomas ir yra įvardijamas meno metodas socialiniame, psichologiniame, pedagoginiame darbe.
  3. Atsižvelgiant į praktinį meno pobūdį, juo vadovaujamasi pedagoginėje praktikoje ir ši patirtis įvardijama mokymo menu.
  4. Rimtą požiūrį į meną, jo taikymą pedagogikoje išreiškia Valdorfo pedagogikos atstovai. Jie išsamiai atskleidžia ir meno metodo sampratą, t. y. vaikų mokymą gyventi.
  5. Meno metodas, taip jį ir įvardijant, gali būti suprantamas labai siaurai arba labai plačiai ir yra taikomas įvairiose žmogaus veiklos srityse.
  6. Išanalizavus meno ir metodo apibrėžimus bei meninio pasaulio pažinimo ypatumus ir pritaikius juos pedagogikoje, galime apibendrinti.
  7. Meno metodas pedagogikoje: meninės raiškos būdų sistema, kai yra naudojamos įvairios meno priemonės ir  veiksmai, siekiant visuminio vaikų ugdymo tikslo; vadovavimasis meniniu pasaulio pažinimo būdu organizuojant vaikų ugdymą.

 

Literatūra     

  1. Apskaitos menas. http://www.countline.lt/am_about.php
  2. Arends R. I. Mokomės mokyti. Vilnius, 1998.
  3. Art – en lovande metd med brett anvandningsomrade. Art as introduction to the Art Method in the Oasis.  www.oasen.com/eng/verkart.htm
  4. Aviation art. http:/thefreedomeagle.com/method.html
  5. Clouder Ch. Meninis ugdymas – ne tik kūrybiškumas // Valdorfo pedagogika. Parodos, skirtos UNESCO Tarptautinės ugdymo konferencijos 44-ajam posėdžiui, katalogas. Berlynas. 2001.
  6. Bižys N., Linkaitytė G., Valiuškevičiūtė A. Pamokos mokytojui. Vilnius, 1996.
  7. Dabartinės lietuvių kalbos žodynas. Vilnius, 2000.
  8. Drama and art method. Material written andcompiled by Laura Pedrick New Covenant Community, Normal, IL I. The Story II. Week I Activities III. http://www.tcpc.org/resources/Templates/pdf/drama_and.pdf Freire P. Aktyvaus mokymosi metodai. Vilnius, 1998.
  9. Grakauskaitė-Karkockienė D. Kūrybos psichologija. Vilnius, 2003
  10. Jovaiša L. Pedagogikos terminai. Kaunas, 1993. P. 116
  11. Konferencijos, seminarai. http://www.lkka.lt/mksl/mk.htm
  12. Lyberis A. Sinonimų žodynas (Internete).
  13. Murphy J. Jūsų pasąmonės galia. Vilnius, 2004.
  14. The New State Of The Art Method For Making Money With Joint Ventures. http://ww.theallined.com
  15. Tarptautinių žodžių žodynas. – Vilnius, 1985.
  16. Tutorial: Trimoon‘s art method. Quite simply, RetouchPRO is a resource for anyone,

professional or hobbyist, who is interested in photo restoration, retouching, and manipulation.  http://www.retouchpro.com/forums/showthread.php

  1. Suzi‘s Art Work is also for Rent. „Suzi‘s Hang Art“ method. http://www.suzishangart.com/for_sale.htm
  2. Šviežikienė A. (2000 m.); Pamokos planas; Geografija; Klasės: 6 . Pasaulio ugnikalniai  http://www.mokslas.ipc.lt

Meninio ugdymo mokytoja (dailė) ekspertė, menų magistrė, dailininkė Lina Statkevičienė

Dailė yra viena svarbiausių vaiko veiklos rūšių, nes ji leidžia vaikui lengva ir išgyvenimais vaizdžia forma išreikšti tai, ką jis jaučia, supranta, įsivaizduoja. Lina padeda vaikams atsiverti, vadovaudamasi jų pojūčiais, nepriklausomu mąstymu, spontanišku kūrybos pobūdžiu.

Dailės studijoje vaikai susipažįsta su specifinėmis dailės raiškos priemonėmis, medžiagomis, technikomis. Puoselėjamas vaikų gebėjimas eksperimentuoti, atrandant individualų, originalų sprendimo būdą.

Savo darbe pedagogė remiasi ir plėtoja modernias ugdymo menu tendencijas, pagrįstas naujausiomis vaiko kūrybiškumo ir estetinio suvokimo idėjomis.

Muzikos mokytoja ekspertė Jurgita Urnižienė

Su vaikais kuriamos įvairios muzikinės improvizacijos, pasakos, istorijos, kurios remiasi ne tik lietuvių folkloru ar smulkiąja tautosaka, bet ir aktyviu muzikos klausymu, kūno perkusija, ritmavimu įvairiais buities daiktais. Kūrybinei išraiškai naudojamos įvairios muzikinės ir nemuzikinės priemonės (žaislai, popierius, vanduo ir kt.). Ypač stengiamasi ugdyti vaiko jautrumą muzikiniam ritmui, pasitelkiant būgnų ratą.

Menų darželyje yra surinkta didelė muzikos instrumentų kolekcija.

Darželio auklėtiniai dalyvauja įvairiuose festivaliuose, konkursuose „Jievaro tiltas”, „Tramtatulis”, „Atitaria lamzdžiai”,  „Dainų dainelė”, „Giesmių giesmelė”, „Kauno dienos”, „Baltijos bangelės”, „Giesmės Mamai ir Marijai”, Kalėdinės giesmės vaikams” ir kt.

Meninio ugdymo mokytoja (teatras) Dovilė Talačkaitė

Ugdydama vaikus pedagogė atsisako žodžio „vaidinti”. Vaikai ne vaidina, o veikia. Teatro meno judesiu siekiama padėti vaikui tapti savimi ir sutapti su įvairiausiais gamtos reiškiniais, aplinkybėmis, gyvūnais ir daiktais. Lavinama kalbos kultūrą, tarties raišką. Svarbu, kad kalba scenoje „gimtų” natūraliai.

Meninio ugdymo mokytoja (šokis) metodininkė, saviraiškos ir išraiškos šokio specialistė Audronė Speičienė

Išraiškos šokis – būdas vaikų meninei kompetencijai ugdyti. Išraiškos šokis tenkina vaiko judėjimo ir saviraiškos poreikį, tobulina jo fizinius gebėjimus, ugdo taisyklingą kūno laikyseną, pratina pažinti kūną, lavina muzikalumą, kūrybingumą, turtina dvasinį pasaulį.

Saviti meno metodą įprasminantys renginiai  
Ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų dailės kompetencija. Kompozicijos kūrimas iš balto popieriaus
Tarptautinis vaikų meno projektas, skirtas Motinos dienai
Vaikų dailės akcija-paroda „Mano tėviškė“
Vaikų Poezijos pavasarėliai
„Etiudo” metodinio darbo patirtis: stendinių pranešimų parodos
Seminarai mieste ir respublikoje
Konferencijos, metodinės valandos-praktikumai, konsultacijos
Vaikų meno projektai, dailės akcijos, plenerai
Vaikų dailės parodos, pedagogų parodos
Teatro etiudai, šokio improvizacijos, muzikiniai koncertai tėvams
Metodiniai leidiniai, straipsniai spaudoje
Tarptautiniai vaikų meno, eTwinning projektai
Įstaigos jubiliejiniai renginiai
Tradiciniai renginiai įstaigoje
Rugsėjo pirmosios šventė
Akcija, skirta pasaulinei gyvūnų globos dienai paminėti
Vaikų rudens šventės, šeimų rudeninių kompozicijų parodos grupėse
Projektas „Draugo diena“
Akcija „Papuoškime eglutes darželio kieme“
Advento vakarai bendruomenei
Po grupes keliaujanti pasaka „Trys karaliai“
Bendruomenės renginys „Užgavėnės“
Tarptautinė vaikiškos knygos diena
Renginys, skirtas žemės dienai „Auginu gėlę”
„Amatų dienelės“
Pedagogų vadinimai vaikams „Velykėlės”
Teatro diena darželyje
Sporto šventės
Atvirų durų diena – dailės akcija „Draugystės šypsenos“
Saugaus eismo šventės
Renginys skirtas vaikų gynimo dienai „Arbatos popietė visai šeimai“
Vasaros projektas „Žaiskime kartu“

„Kimochis – socialinio-emocinio ugdymo programa parengta remiantis prasmingomis vaiko raidos ir socialinio-emocinio mokymosi teorijomis. Naudojamas toks mokymosi principas, kuris užtikrina, kad vaikai mokytųsi ir naudotų įgūdžius kasdieniuose gyvenimo sprendimuose ir situacijose. Mokoma kaip atpažinti ir suprasti emocijas savyje ir kituose. Vaikai taip pat išmoksta efektyvaus savęs valdymo įgūdžių, kurie vėliau padeda daryti atsakingus socialinius sprendimus emociškai įtemptose situacijose.

Pagrindiniai Kimochis – socialinio-emocinio ugdymo programos principai:

  • Puikūs bendravimo įgūdžiai yra socialinių-emocinių kompetencijų pagrindas.
  • Jausmai veikia elgesį. Vaikai gali išmokti naudoti įvairias priemones, kad padėtų sau emociškai sudėtingose situacijose. Pateikiamos priemonės padeda vaikams elgtis pozityviai.
  • Programos filosofija remiasi penkiais pagrindiniais principais. Kiekvienas vaikas gali išmokti būti PAGARBUS, ATSAKINGAS, ATJAUČIANTIS, MALONUS ir DRĄSUS.
  • Būtina sąlyga yra visus įtraukiantis ugdymas.
  • Pamokos bei patarimai sudaryti remiantis moksline medžiaga bei tyrimais.
  • Mokymasis trunka visą dieną ir gali vykti betarpiškų bendravimo situacijų metu.
  • Vaikams būtina suteikti galimybes taikyti naujai išmoktus įgūdžius.
  • Suaugusieji priklausantys ikimokyklinio ugdymo įstaigos bendruomenei gali labai ženkliai daryti įtaką vaikų socialiniam-emociniam vystymuisi per sąmoningą mokymą, konsultavimą, įvertinimą.
  • Ikimokyklinio ugdymo specialistai yra tie žmonės, kurie turi galimybę prisidėti prie ypatingų, socialiai reikšmingų pokyčių kartu su vaikais ir jų tėveliais.

Vaikai naudodami „Kimochis“ priemones turės galimybę „įgyti  įgūdžių, kurie padės suprasti ir valdyti savo emocijas, globoti ir rūpintis kitais, kurti tvirtus santykius, priimti atsakingus sprendimus ir konstruktyviai spręsti keblias situacijas.“

„Kimochis“ pamokos buvo sukurtos, remiantis šiomis penkiomis kompetencijomis:

  • Savęs pažinimas
  • Savęs valdymas
  • Socialinis pažinimas
  • Santykių kūrimo įgūdžiai
  • Atsakingas sprendimų priėmimas.

Siekiant sėkmingo socialinio bendravimo ugdomas charakteris. „Kimochis“ pamokėlėse integruojamos penkios charakterio vertybės:

  • Pagarba
  • Atsakomybė
  • Atkaklumas
  • Atjauta ir geranoriškumas
  • Drąsa.

Pamokos pateikia vaikams, pedagogams ir tėvams bendrą žodyną, kuris leidžia visiems „kalbėti ta pačia kalba“ apie jausmus ir emocijas.

Skip to content